Viikonloppuna 15-17.10.2021 osallistuin pitkästä aikaa Kuplan perinteiselle Tornator-viikonlopulle. Edellisen kerran olin ollut 2018, ja ensimmäisen kerran 2017, eli tämä oli nyt kolmas itselle. Muistaakseni Kuplassa alettiin järjestää näitä Tornator-leirejä jo 2016, mutta sille ensimmäiselle en itse ehtinyt osallistua. Sitten kun kuulin kuinka siistiä siellä oli ollut niin piti mennä seuraavana vuonna 2017 itse katsomaan, ja sitä seuraavana 2018. Syksyn 2019 reissun jouduin jostain syystä jättämään väliin. Koronan takia syksyllä 2020 ei Tornatoria järjestetty, joten nyt oli pitkästä aikaa tilaisuus päästä sinne. Yleensä tämä on ollut syyskuun alkupuolella, mutta nyt oli unohdettu varata Kuplalle viikonloppu ajoissa, joten saimme vain tämän jäljelle jääneen lokakuun kolmannen viikonlopun, jolloin yleensä alkaa olemaan jo aika kylmä. Nyt ei yllättäen kuitenkaan ollut juuri sen kylmempää ilma eikä vesikään kuin syyskuussa aiemmilla reissuilla.

Sukellukset

NumberDivedateEntrytimePlaceDivetimeDepthPresSPresEDepthAvgO2
83315.10.202119:50Mallaslinnoitus4815,620013410,0532
83416.10.20219:53Mallaslinnoitus331618613410,4132
83516.10.202114:44Iso-Kirnusaari4929,619910616,9732
83617.10.20219:48Iso-Kirnusaari3912,11911437,6932
83717.10.202113:26Iso-Kirnusaari4830,21928819,9532

2021-10-15 D833 Mallaslinnoitus

Ensimmäinen sukellus Tornator leirillä heti kun kaikki olivat saapuneet Kallioniemen satamaan, laiva lastattu ja ajettu tulevan yön kiinnityspaikkaan Vekarsalon saaren pohjoiskärkeen hiekkarannalle, jonka lähellää myös Mallaslinnoituksen muinaisjäännös. Tässä paikassa oltiin myös vuoden 2018 leirillä yötä. Laivan saa ajettua hiekan päälle keula edellä, ja sitten perästä vain köydet kiinni saaressa oleviin puihin. Pois pääsee kun peruuttaa.

Edellisillä reissuilla ei ollut sukellusta heti ensimmäisenä iltana ja Kallioniemen rantabaari oli ollut vielä auki, joten porukka saapui silloin Kallioniemeen omaan tahtiin ja sitten rantabaarissa ehti syömään hampurilaisen ja oltiin satamassa yötä.

Nyt tehtiin toisin ja kaikki saapuivat paikalle ennen klo 18, joten päästiin heti ajamaan sukelluskelpoiseen paikkaan. Kallioniemen ravintolakin oli jo kokonaan suljettu talveksi, joten oma illallinen oli laivalla.

Mentiin heti sukeltamaan kun laiva on kiinnitetty. En ollut sopinut itse etukäteen kenenkään kanssa sukeltamisesta ja niin päädyin kolmanneksi Jari ja Jossun kanssa. Olin ottanut mukaan D10 pullot 32% Nitroksilla, sekä tietysti kameran (Olympus TG-6 ja NaNight videovalot). Jari sukelsi sidemountilla, jossulla oli D8.5 pullot. Me mentiin ihan laivan tikkaiden kohdalta alas, ja siinä oli heti 7  m vettä ja kivikkoinen seinämä alas.

Sukellettiin lopulta 45 min ympäri pohjaa. Siellä näki paljon pieniä kaloja ja hyvillä lampuilla näki aika hyvin. Pohjalla oli toki pilkkopimeää, näkyvyys noin 5 m eli sen verran kuin lamppujen valo kantoi, mutta lähestyvän lampun näkin jo kaukaa.

Sukellus oli ihan kiva ja rauhallinen, sen jälkeen illallista, pullojen täyttöä ja saunaan. Loppuilta laivan keittiön pöydän ääressä seurustellen.

Valokuvat tältä sukellukselta pimeässä:

2021-10-16 D834 Mallaslinnoitus

Herätys klo 8 ja aamupalaa. Aamulla oli kova tuuli, mutta me oltiin tuulensuojaisessa paikassa. Kovin moni ei halunnut heti aamusta sukeltaa, kun ilta oli mennyt myöhäiseksi. Päätettiin että tässä sukelletaan kerran ja sitten mennään johonkin toiseen tuulensuojaiseen paikkaan. Jossu ei halunnut sukeltaa, joten menin sitten Jarin kanssa. Meillä oli suunnitelma, että sukelletaan 90 min ja mennään salmen yli toisen puolen saaren rantaan jossa kartan mukaan olisi jyrkkä ja syvä seinämä. Kun oltiin menty alas, niin Jari näytti ongelmaa ja mentiin takaisin ylös. Jarilla oli puvussa vuoto ja epäili että vasemman käden hanska oli huonosti. Fiksattiin sitä ja takaisin alas. Päästiin kyllä salmen pohjaa pitkin toiselle puolelle, vettä löytyi enintään 16 m. Jarilla edelleen puku vuoti, joten palattiin laivalle reilu 30 min jälkeen. Yritin katsella jos Jarin puvusta olisi nähnyt vuotavan kohdan, mutta en ollut ihan varma mistä voisi vuotaa, jossain kainalon alueella se oli.

Otin joitakin kuvia, mutta kalaa ei näkynyt niin paljon kuin edellisenä iltana näki.

Valokuvia:

2021-10-16 D835 Iso-Kirnusaari

Lauantaina iltapäiväksi mentiin perinteiseen paikkaan Suuren Kirnusaareen itärantaan. Tässä oli myös hylkypuisto, jossa on aina sukellettu. Sattumoisin paikka oli nyt myös täydellisen tuulensuojainen, kun tuuli tuli länsi-luoteesta täsmälleen saaren toiselta puolelta. Niinpä tähän jäätiin sunnuntain iltapäivään asti ja tässä oli lopulta tarjolla neljä sukellusta, joista itse tein kolme. Ennen sukelluksille lähtöä oli lounasta.

Koska Jarilla oli tuntematon ongelma puvussa, niin päätettiin että mennään kokoonpanolla, jossa minä ja Jari ollaan pari jos Jarin puku ei heti ala vuotaa, ja sitten Tomi ja Alpi tulee meidän kanssa samaan aikaan ja menen heidän kanssa kolmanneksi jos Jarin puku vieläkin vuotaa.

Niin sitten kävi että Jari huomasi jo poijulle mentäessä, että puku vaan vuotaa ja palasi laivalle. Mä sukelsin Tomin ja Alpin kanssa. Mentiin poijulta ketjua alas, Marian kylkeä 45 asteen kulmassa sen keulalle, siitä VR-lotjalle ja kierrettiin se, sitten Marian toista kylkeä ja kantta ylös, kierrettiin koppi ja peräsin huolella, sitten rinnettä ylös ja kallioseinämällä vähän aikaa ja ylös. Otin taas kameralla joitakin kuvia.

Sitten pullojen täyttöä. Ja jouduin pitkäksi aikaa sukellusvanhimmaksi.

Vielä kolmannen sukelluksen olisi voinut tehdä ja sitä harkitsinkin. Lopulta päätin, että saa riittää tältä päivältä, ja kun lopetin sukellusvanhimman vuoron, korkkasin kaljan ja menin saunaan. Sen jälkeen illallista ja illan viettoa laivan keittiössä. Pelattiin ruusua ja sen jälkeen totuus tai tehtävä leikkiä. Itse menin nukkumaan klo 1 aikaan ja herätys oli klo 8.

Valokuvia

2021-10-17 D836 Iso-Kirnusaari

Herätys klo 8 ja aamupalaa. Monet jatkoivat nukkumista, mutta mä lähdin sukeltaa Teron kanssa. Tero halusi tehdä helpon ja matalan dyykin. Sovittiin että mennään saaren rantaa max 10 m ja 45 min. En itsekään ottanut nyt kameraa mukaan. Olin tämän sukeltanut aiemminkin, mutta vähän syvemmällä.

Sitten oma kokkausvuoro. Mä ja Emmi tehtiin lounasta, joka sitten oli valmis klo 11:30. Tehtiin Chili SIn Carnea ja riisiä. Lihan sijaan oli soijarouhetta. Maistui kyllä aika yllättävän lihaiselle, ei ollut hullumpi keitos.

2021-10-17 D837 Iso-Kirnusaari

Reissun viimeinen sukellus. Jari oli saanut selville että puvun vuotamisen syy oli muovinen vetoketju, joka ei ollut mennyt kunnolla kiinni kun sitä ei ollut voideltu. Siihen pukuun oli vaihdettu uusi vetoketju, joka vaati tällaisen säännöllisen huollon, josta Jari ei ollut tiennyt. Nyt kun sen voiteli kunnolla, niin puku ei enää vuotanut.

Sovittiin että mennään hylyille kolmikkona, minä, Jari ja Emmi. Sovittiin myös että mennään kaikki kolme Marian ruuman läpi, Emmi ensin, sitten mä ja Jari perässä. Nyt en ottanut kameraa mukaan.

Kun kaikki oli päässeet ylös, alettiin valmistelemaan satamaan paluuta. Paluumatkalla ehti vielä käymään saunassa. Satamaan päästiin jo klo 15 maissa, ja sitten tyhjennettiin alus ja siivottiin. Kamat autoihin ja ajo kotiin. Itse ehdin klo 19 aikaan jo kotiin.

Reissu oli taas oikein mukava viikonloppu Saimaalla ja sain peräti 5 sukellusta tehtyä.