Olin perheen ja kavereiden kanssa lomamatkalla Sisilian Taorminassa heinäkuussa 24-31.7.2018, ja kävin siellä sukeltamassa kahtena päivänä Välimeren kirkkaassa sinisessä vedessä. Tämä olikin minulle ensimmäinen kerta kun sukelsin Välimeressä.

Sukelsin kahtena päivänä hotellissamme toimivan sukelluskeskuksen aamupäiväretkillä. Hotellimme oli Blue Star Naxos Beach ja sen sisällä toimi sukelluskeskus Sea Spirit. Hotellimme oli iso resort-tyyppinen valtava suljettu alue, jossa oli monta isoa uima-allas-aluetta, oma hiekkaranta teatteri, ravintoloita, baareja ym, ja sukelluskeskus. Meillä oli huoneet rivitalon tyyppisissä taloissa omalla pihalla.

Koska sukelluskeskus Sea Spirit oli tosiaankin oman hotellialueen sisällä, niin siitä oli todella kätevä lähteä sukellusretkelle. Aamulla vain aamiaisen jälkeen käveli sukelluskeskukselle, jossa laitettiin kamat kuntoon ja lastattiin autoihin ja sitten kyyti Taorminan satamaan, jonne oli 10 ajomatka. Itse vuokrasin suurimman osan kamoista, ja omia olin tuonnut vain: maski, räpylät, tietokone, lamppu, kamera. Vuokravarusteet olivat Italialaista ScubaProta ja hyvässä kunnossa. Märkäpukuna käytettiin 5 mm, ja ohuemmalla ei Välimeressä kesälläkään pärjää.

Olin ensin ajatellut tehdä vain yhtenä päivänä sukellusretken, mutta kun se sujui niin näppärästi niin tein sitten vielä toisenkin. Kun aamulla lähti hotellilta kahden sukelluksen retkelle, niin ehti vielä iltapäiväksi takaisin.

26.7.2018 sukellukset: Grotta Azurra, Isola Bella

Ensimmäiselle sukellusretkelle 26.7.2018 tuli mukaan koko meidän porukka. Lähtö oli klo 8. Muut osallistuvat snorklaukseen ja minä sitten ainoana meidän porukasta tein laitesukellukset. Koko retkiporukka, snorklaajat ja laitesukeltajat vietiin samalla isolla RIB-veneellä Isola Bellan lahdelle. Siellä oli mahdollista snorklailla pinnalla ja sitten sukeltaa useassa eri paikassa. Ekan sukelluksen tein Grotta Azurran rinteeseen. Näkyvyys oli luokkaa 20 m ja vesi upean sinistä. Rinteessä näki paljon erilaista merenelävää ja erilaisia kaloja. Koko ryhmä seurasi opasta, ja näkyvyys oli tosiaan niin hyvä että koko ryhmän näki koko ajan. Olin saanut mukaan 15 litran teräspullon, josta itse käytin 42 minuuttisella sukelluksella vain puolet. Muilla taisi kaasut käydä vähiin. Kävimme 21 metrissä ja sitten hitaasti takaisin ylös. Kamera TG-5 oli mukana, ja sukelluslamppu NaNight johon olin vaihtanut 55 asteisen linssin eli sitä käytin kuvauksen apuna kun ei ollut kunnon salamaa. Sain ihan kelvollisia kuvia joissa oli hyvät värit. Sukellus päättyi matalaan suoraan veneen alle. Veteen mentiin backrollilla ja ylös tultiin tikkaita.

Sitten koko porukka vietiin viereiselle hiekkarannalle, jossa oli lounasravintola.

Toinen sukellus lounaan jälkeen oli matalampi, enimmäkseen 12 metrin syvyydellä ja mukaan tuli 12 litran teräspullo. Siitäkin jäi puolet jäljelle 48 min sukelluksen jälkeen. Nyt kierreltiin Isola Bella saaren ympärillä olevaa pohjaa, jossa oli paljon jänniä kanjoneita ja luolamaisia läpiuinteja. Sukellus oli mielenkiintoinen ja merenelävää näki taas paljon.

Sitten kun kaikki olivat takaisin veneellä, niin vene ajoi takaisin satamaan ja matkalla juotiin paikallista manteliviiniä ja syötiin kakkua. Satamasta minibusseilla takaisin hotellille, jonne pääsimme jo klo 14 aikaan, eli vielä oli paljon iltapäivää jäljellä vaikkapa uima-altaalla loikoiluun. Myös snorklaajat tykkäsivät retkestä. Koko operaatio sujui mallikkaasti ja rutiinilla, eikä mitään valittamista mistään ollut. Kahden sukelluksen päiväretki laitesukeltajalle sisältäen vuokralaitteet maksoi 80 EUR.

30.7.2018 sukellukset: Greek Columns, Isola Bella

Tein sitten toisenkin kahden sukelluksen päiväretken, kun muut jäivät altaille loikoilemaan.

Tämä sujui samalla tavalla kuin edellinenkin mutta nyt ei ollut snorklaajiakaan mukana. Ensimmäinen aamun kohde oli arkeologinen. Kävimme katsomassa kreikkalaisia pylväitä, jotka olivat 2500 vuotta aiemmin pudonneet laivalta meren pohjaan noin 30 metrin syvyyteen. Taormina oli aikoinaan Kreikkalainen siirtokunta, vuodesta 734 EAA alkaen, ja Taorminan kukkulalle rakennettiin iso amfiteatteri, joka on säilynyt meidän päiviimme asti. Nämä pylväät oli tarkoitettu teatterin rakentamiseen mutta jonkun onnettomuuden vuoksi päätyneet mereen ja ne löydettiin 2000-luvun alussa. Kävimme siis katsomassa pylväät ja sitten luolamaista kuilua pitkin takaisin ylös.

Toinen sukellus oli taas Isola Bellan ympärillä kiertelyä.