Kaverini Hannu oli jo pitkään yrittänyt järjestää sukellusseura Nousun puitteissa hylkysukellussafaria Ahvenanmaalle. Vuonna 2016 se ei vielä onnistunut, mutta viimein kesäkuulle 2017 saatiin kaikki palaset loksahtamaan paikoilleen. Ahvenanmaalle on hankalaa lähteä sukeltamaan, koska siihen tarvitaan maakuntahallituksen lupa. Lisäksi on monta tunnettua hienoa hylkyä, joihin tarvitaan erikoisluvat.  Ja tämän päälle vielä on saatava selville tiettyjen hylkyjen tarkat koordinaatit, joiden hankkiminen on haasteellista. Parhaat hylyt ovat syvällä ja vaativat trimiksin käyttöä. Matalimmatkin on syytä sukeltaa nitroksilla.
Hannu vuokrasi käyttöömme sukellustukialus Orbiitin, johon mahtuu yöpymään 18 sukeltajaa. Alkuperäinen ajatus oli että Orbiit lähtee sukelluskamoilla lastattuna Sompasaaresta ja ottaa osan porukasta kyytiin Kasnäsistä, jolloin matkalla Maarianhaminaan voisi vielä sukeltaa jonkun hylyn, esim Park Victory tai Ladoga tms. Ja sitten sama takaisin. Lopuksi kävi kuitenkin niin, että suurin osa kuitenkin tuli vasta Maarianhaminasta kyytiin ja kaikki lähtivät sieltä suoraan kotiin. Sukelluskamat käytiin noutamassa sitten Sompasaaresta kun Orbiit saapui takaisin.
Itse matkasin Helsingistä Maarianhaminaan ja takaisin Viking Mariellalla ja otin oman auton mukaan.
Mukaan otettiin sukellusseura Nousun matkakompressori, joka roudattiin Orbiitin etukannelle. Siinä ei ole CFM täyttöihin mahdollisuutta, joten trimiksi- ja nitroksitäytöt piti tehdä osapaineella, ja topata sitten ilmalla lisäsuodattimen läpi. Suurin osa lähtijöistä oli OC-sukeltajia ja vain yksi pölyimurin käyttäjä (CC eli repe). Hannu tilasi Orbiitille muutamat pullot Heliumia ja Happea Woikosken vuokrasäiliöissä. Miksitäytöt piti jokaisen hoitaa itse tai gas-blender kortitetun avustuksella.
Kokkina laivalla toimi Patric ja meille tarjoiltiin herkulliset aamiaiset, lounaat ja illalliset koko reissun ajan. Orbiitin sauna lämmitettiin joka ilta.

Matka

28.5.2017 Kuplakammio

Koska Ahvenanmaan reissulla ei voinut täyttää CFM:llä ja halusin käyttää trimiksiä ja nitroksia, niin oli pakko pestä D10 ja D12 tuplapullot happipuhtaiksi. Normaalisti käytän D12 pulloja trimiksille ja D10 pulloja nitroksille ja paikkarille. En ollut pulloja huoltanut muutenkaan pariin vuoteen, joten oli aikakin ne pestä. Niin bliidasin pullot tyhjiksi, irroitin tuplien pannat ja ruuvasin venttilit pois. Sitten purin venttiilit osiin. Olin ostanut etukäteen uudet O-renkaat pulloihin, ja SOS-venttiilien huoltokitit, joissa oli uudet o-renkaat ja karat.
Tyhjät pullot tarkistin lampulla ja peilillä ja ne näyttivät ruosteettomilta. Sitten pulloihin lasikuulia ja appelsiiniöljyä sekä kuumaa vettä – 1:10. Kammiolla on ”tumpula”, eli itse kyhätty laite joka sähkömoottorilla pyörittää sukelluspulloa ympäri, niin että lasikuulilla täytetty pullo peseytyy odottaessa. Lasikuulat jauhavat pullon sisäpintaan mahdollisesti kertyneet ruosteet ja muut epäpuhtaudet pois. Appelsiiniöljy on edullinen, kasvispohjainen, myrkytön ja ympäristöystävällinen rasvanpoisto- ja puhdistusaine, joka soveltuu sukellusvälineiden happipesuun, eli orgaanisten epäpuhtauksien poistoon.
Tumpuloinnin jälkeen lasikuulat kaadetaan ulos, huuhdotaan vedellä ja voidaan käyttää uudestaan. Pullot huuhdotaan kuumalla vedellä pariin kertaan, valutetaan tyhjäksi ja annetaan kuivua.
Pulloja pestessä pesin samalla venttien kaikki osat ultra-äänipesurissa myös appelsiiniöljyllä ja kuumalla vedellä. Ja sitten huuhtelu ja venttiilien kokoaminen. Kuivatut pullot laitoin uudestaan tuplapannoilla kiinni ja venttilit sekä välisilta ruuvatiin takaisin.
Sitten täyttämään pulloja. D10 pulloihin laitoin EAN32 nitroksia. D12 pulloihin sekoitin TMX 18/45 seoksen. Mukaan reissulle oli vielä tulossa kaksi Alu-7 stagepulloa, yhteen 50% ja toiseen 100% happea. Ja vielä pukukaasupullo täyteen.

4.6.2017 sunnuntai, kamat Orbiitille

Sunnuntaina aamuna vein edellisenä iltana pakatut sukelluskamat Orbiitille, joka oli Sompasaaren laiturissa. Orbiitin kannelle joutuiat kaikki pullot ja Kupla-standardin mukaiseen laatikoon pakatut regut, selkälevy, wingi, painotaskut, kela yms tarvikkeet. Maakuutiloihin vein etukäteen liinavaatteet, kuivapuvun aluspukuineen ja muut tekstiilit. Auton mukana olin sitten tuomassa kameran, pintavaateet ja juomat.

6.6.2017 tiistai, lähtö Maarianhaminaan

Tiistaina lähdin ajoissa töistä autolla ja noukin 3 kaveria matkan varrelta kyytiin. Ehdittin oikein hyvin etuajassa Vikingin Katajanokan terminaaliin. Maarianhaminaan lastattavat autot pääsivät autokannelle tietty viimeisenä. Mariella lähti aikataulussaan 17:30, ja ulkona oli aurinkoinen ilma. Siispä takakannelle juomaan olutta ja nauttimaan merellisistä maisemista. Sitten painelimme a-la-carte ravintolaan syömään. Ostin tax-freestä reissun oluet ja viinit. Ja baariin parille digestiiville. Piti mennä kuitenkin aikaisin nukkumaan, koska laiva saapuisi Maarianhaminaan klo 4:25 ja mun piti autokin ajaa vielä ulos.

7.6.2017 keskiviikko, ensimmäinen sukelluspäivä

Herätys klo 4, ja 4:25 päästiin laivasta ulos, joka jatkoi saman tien matkaansa Tukholmaan. Maarianhaminan laivaterminaalista ajelimme kalasatamaan, jossa Orbiit oli laiturissa. Lentäen tai Kasnäsistä kyytiin hypännyt porukka veteli ruumassa sikeitä, joten hiippailimme hiljaa omiin punkkiimme.
Klo 8 maissa porukka heräili ja menimme syömään aamiaista. Sitten Orbiit irtosi laiturista ja suuntasimme kohti Korsön saarta, jonka rannasta löytyy purjelaiva Plussan hylky.
Eka kohde oli siis Plussan hylky aika suojaisassa paikassa saarten välissä. Se oli poijutettu selkeästi. Poijulta oli köysi alas kalliolle noin 12 metriin, ja siitä vinosti kohti hylyn keulaa joka alkoi noin 20 metrissä. Näkyvyys ei ollut ihan huippua, jotain 5 metriä. Hylky oli kyllä aika hyväkuntoinen ja tosi iso, puulaivan hylky. Olin Karin kanssa parina. Otin selkään D10 pullot, joissa etukäteen täytetty EAN32:sta. Sukellettiin hylky päästä päähän ja takaisin. Kameraa en ottanut mukaan, en halunnut liikaa säätöä reissun ekalle sukellukselle, juuri huolletuilla pulloilla. Pulloissa ei ollutkaan mitään vikaa, mutta toinen regulaattori päästi kuplaa.
Sukelluksen jälkeen lounasta ja Orbiit jatkoi matkaa seuraavalle kohteelle. Päätin vaihtaa kuplivan selkäpullon regulaattorin happistagen reguun, jonka varmasti tiesin toimivaksi. Ei ollut tarkoitus käyttää 100% happea sukelluksilla kuitenkaan. Toppasin D10 pullot ilmalla ja siihen tuli EAN27:aa.
Tokaa sukellusta yritettiin Nederlandin hylylle ja siihen mentiinkin ankkuriin. Tuuli oli vaan niin kova 12 m/s, että ankkurikaan ei pitänyt, joten päätettiin palata takaisin Plussalle, joka oli suojaisassa paikassa. Niin sukellettiin Plussa toisen kerran Karin kanssa. Nyt otinkin kameran mukaan, mutta se perkele reistaili veden alla. Pari kuvaa ehdin saada nousuköydellä, ja yhden hylyn keulalla, kun salama kieltäytyi toimimasta. Sen jälkeen kamera alkoi näyttämään että linssin aukko on 00 ja kieltäytyi ottamasta mitään kuvia. Nousuköydelle päästyä kamera alkoikin taas osoittaa toimimisen merkkejä, eli aika mystinen vika. Vaihtamani regu ei kuplinut, joten nyt oli ainakin se puoli kunnossa. Sukelluksen jälkeen sain täytettyä D10 pulloihin EAN32:sta.
Sitten ajettiin takaisin kalasatamalle, jossa syötin Patrikin valmistamaa illallista, saunottiin ja oltiin yötä laiturissa.

8.6.2017 torstai

Aikainen herätys ja aamupala kalasatamassa. Piti vielä käydä Maarianhaminan keskustassa täydentämässä kokin ruokavarastoja ja kävin heittämässä autollani keikan.
Sitten Orbiit lähti kohti S/S Hindenburgin hylkyä. Tälle hylylle tarvitaan erikoislupa, ja niitä annetaan vuosittain rajoitettu määrä. Hindenburgilla oli tiettävästi 40 metriä vettä, joten trimiksi- ja deko-sukellus. Sovittiin että ollaan Hannun kanssa parit, koska hänelläkin oli trimiksiä. Otin siis sukellukselle etukäteen täytetyissä D12 pulloissa TMX18/45:sta, sekä EAN50 Alu-7 dekokannun. Suunniteltiin 25 min pohja-ajalla sukellus 40 metriin. Itsellä ei ollut (vieläkään) tekkitietokonetta, joten plänin varassa olisi mentävä. Hannulla oli Sunnto HelO. Päätin jättää kameran pinnalle kun tämä olisi kauden ensimmäinen tekkisukellus.
Aamulla oli onneksi tuuli tyyntynyt 4 m/s, joten pystyttiin sukeltamaan tämä avonaisella paikalla oleva hylky. Koordinaatiti hylylle osoittautuivat oikeaksi ja se näkyi hyvin kaiussa. Orbiitilta pudotettiin heittopaino hylylle, joka osui peräosalle.
Hannun kanssa päästiin näppärästi Hindenburgin  peräosalle noin 35 metrissä, ja sukellettiin keulalle 50 metrin matka. Keula oli 41 metrissä ja sitten uitiin takaisin nousuköydelle 20 minuutissa. Näkyvyys oli todella hyvä, melkein 20 metriä ja hyllyllä näkyi vielä päivänvaloa. Hylky oli pystyssä pohjalla ja erittäin hyvässä kunnossa ja ehjiä detaljeja oli paljon. Keulapää oli räjähtänyt aluksen osuessa miinaan ja keulan jäänteet olivat uponneet saveen. Hylyllä olisi voinut olla pidempääkin, mutta tultiin niin pian ylös, että dekotkin jäivät vähäisiksi. Tarkoitus oli sukeltaa tämä hylky vielä toiseen kertaan, mutta suunnitelma ei toteutunut.
Dyykin jälkeen täytin D10 pulloihin 15 bar heliumia ja toppasin ilmalla, ja sain TMX 18/35 seoksen. Dekopullon täytin takaisin EAN50. Sitten lounasta ja Orbiit jatkoi matkaa Märketille kohti Gävlen hylkyä.
Märketille oli matkaa, mutta Gävlen hylky löytyi helposti. Sukellettiin sille taas Hannun kanssa ja nyt otinkin kameran mukaan ja se sattui jopa toimimaan. Mukaan D10 pullot EAN32:sta. Hylyllä pohja oli 26 metrissä ja hylky vasemmalla kyljellään. Näkyvyys oli todella hyvä ja lähes koko 52 metrinen teräslaiva näkyi kokonaisuudessaan hylyn keskiosasta. Valoa oli paljon ja ilman lamppuakin olisi pärjännyt. Kierrettiin koko hylky ja tultiin ylös kun alkoi suoranousuaika ehtymään. Sukelluksen jälkeen sain täytettyä D10 pulloihin EAN32:sta.
Ajettiin Orbiit Enskärin merivartioaseman laiturille yöksi. Syötiin illallista ja saunottiin.

9.6.2017 perjantai

Aamusta suunnattiin Belliverin hylylle, jossa olikin valmiiksi poiju. Sitä sukellettiin koko päivä, eli molemmat 2 sukellusta Hannun kanssa. Mukana D10 pullot EAN32:sta ja kamera.
Belliver on 60 metrinen teräksinen höyrylaiva, joka on uponnut vuonna 1911 kölilleen 33 metriä syvälle tasaiselle pohjalle. Alus on täysin ehjä ja täynnä hyvin säilyneitä yksityiskohtia. Näkyvyys hylyllä oli todella hyvä ja valoa paljon. Todella hieno kohde.
Hylyllä sattui pieni välikohtaus, kun paikalle saapui meidän ensimmäisen sukelluksen päätteeksi Åland Diving sukellusfirman vene. Vene tuli kovaa vauhtia meidän sukeltajien päälle, vaikka Orbiitilla oli A-lippu ylhäällä ja sitä varoitettiin käsi- ja äänimerkein. Oli pienestä kiinni ettei kukaan meidän sukeltajista tullut sen veneen yliajamaksi. Kutsuimme paikalle rajavartioston ja tapauksesta tehtiin rikosilmoitus.
Illaksi ajettiin ensin Eckerön lauttaterminaaliin, josta noudettiin mukaan lihalähetys. Sitten jatkettiin matkaan Stenskärin rantaan, jonne jäätiin yöksi.

10.6.2017 lauantai

Päivän ensimmäinen sukellus Rotterdamin hylyllä. Tämä oli puinen 35 metrinen priki, kölillään 30 metrissä. Alus oli kyllä hyvässä kunnossa ja siellä oli tallella mm. laivakello ja ruori. Näkyvyys ei ollut kovin hyvä ja aika pimeää oli. Mutta oikein hieno puulaivakohteeksi.
Päivän toinen sukellus Esperancen hylyllä. Tämä oli 55 metrinen teräksinen höyrylaiva, joka on ajanut kovalla vauhdilla karille. Hylky on aika riekaleina 45 asteen kulmassa kalliorinteessä. Keula 11 m ja perä 35 m syvällä. Näkyvyys oli keskinkertainen, mutta hylky todellakin riekaleina eikä siten niin hieno kuin aiemmat ehjät. Lisäksi tämä oli aika hankala sukeltaa kun se oli näin kallellaan.
Orbiit ajettiin Eckerön rantaan yöksi.

11.6.2017 sunnuntai

Päivän ensimmäinen hylky oli Helge eli Fråck. Tämä oli Hindenburgin ja Belliverin ohella yksi hienoimmista kohteista. Se oli syvällä, joten tehtiin dyykki trimiksillä ja dekosuunnitelmalla. Hannu oli hankkinut koordinaatit maakuntahallituksesta suurella vaivalla, lähes kiristämällä ja uhkaamalla. Saadut koordinaatit osoittautuivat kuitenkin oikeiksi ja hylky löytyi helposti.
Nousuköysi vei suoraan teräksisen höyrylaivan hylyn räjähtäneelle peräosalle 45 metrin syvyyteen. Perään oli osunnut 1915 sukellusvene U26:n torpedo ja se oli säpäleinä. Näkyvyys oli todella hyvä, vesi kristallinkirkasta, mutta 45 metrissä oli jo pilkkopimeää. Uitiin hylyn keulalle ja takaisin, ja keulaosa oli säilynyt täysin ehjänä ja kaikki oli tallella. Saatiin 20 min pohja-aikaa ja 20 min dekoja. Muutamat sukelsivat hylyn paikkarilla ja jutut olivatkin sitten pinnalla sen mukaisia.
Päivän toinen sukellus oli Nederlandin hylyllä, jonne oli ensimmäisenä päivän ollut tarkoitus mennä. Tai olisi ollut jos olisin löytänyt sinne hylylle. Hannun kanssa mentiin Orbiitin viereltä suoraan pohjaan, mutta lähdettiinkin väärään suuntaan. Hylky olisi ollut juurikin vastakkaisessa suunnassa, joten mentiin hiekkapohjaa pitkä matka kunnes tultiin ylös. Pinnalla oli kova virta, joten meidät tultiin hakemaan kumiveneellä hinaten pois. Ne jotka olivat hylyn löytäneet, kommentoivat että se oli pieni lautakasa, jossa ei ollut juurikaan nähtävää.
Orbiit pääsi kalasatamaan klo 17. Kaikki sukeltajat päättivät jäädä nyt pois kyydistä ja matkata Maarianhaminasta kotiin. Purettiin laivasta mukaan otettavat kamat ja loput jätettiin Orbiitille. Sitten ajettiin Maarianhaminan keskustaan odottelemaan laivan lähtöä. Syötiin ÅSS Marinan ravintolassa illallista. Sitten hotelli Adlonin baarissa loppuilta.
Viking Mariella lähti Maarianhaminasta klo 23:45. Ajoin auton sisään ja sitten kamat hyttiin. Loppuilta vietettiin laivan baarissa.

12.6.2017 maanantai

Herätys klo 9 ja nopea aamupala. Viking Mariella saapui Katajanokalle klo 10. Ajoin auton ulos ja jätin kaverit kyydistä ja sitten ajoin suoraan töihin.

13.6.2017 tiistai

Orbiit oli saapunut Sompasaareen ja käytiin illalla hakemassa kaikki sukelluskamat pois.

Sukellukset

Kaikkiaan kertyi 10 sukellusta, eli 2 päivässä. Hienoimmat kohteet olivat Hindenburg, Helge, Belliver, Gävle.
Mukana oli siis kahdet tuplapullot, D12 trimiksille, joille oli kahdella sukelluksella käyttöä ja D10 Nitroksille muilla sukelluksilla. Dekosukelluksilla oli Alu7 EAN50 mukana.

nro pvm klo kohde aika syvyys pullot kaasut
604 7.6.2017 10:31 Plus 33 31,8 D10 EAN32
613 11.6.2017 14:44 Nederland 22 26,4 D10 EAN32

tarkemmin https://en.divelogs.de/cal/ianleiman/2017/6

Valokuvat

Mukana Canon 7D Ikeliten kotelossa ja 2x DS161 salamat. Linssi: Tokina 10-17 FE.